Κοιτάξτε αυτό !

Αυτός ο έφηβος ο καθηγητής John J. Mearsheimer !

Τα δώδεκα σημεία της Κίνας για την επίλυση του Ουκρανικού αλλά και για τον νέο πολυπολικό (;) κόσμο !

Τα δώδεκα σημεία της Κίνας για την επίλυση του Ουκρανικού αλλά και για τον νέο πολυπολικό (;) κόσμο ! Αναμένονταν με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον η πρόταση της Κίνας για την επίλυση του Ουκρανικού. Από το περιεχόμενο της και ιδίως από το πόσο κοντά θα ήταν στις ρωσικές θέσεις αλλά την αντιμετώπιση της από τους βασικούς παίκτες, είχαμε επιχειρηματολογήσει ότι θα εξαχθούν σχετικά ακριβή συμπεράσματα για το που πηγαίνει ο πλανήτης στο βραχυπρόθεσμο & ίσως μεσοπρόθεσμο μέλλον. Η Κινεζική πρόταση μόλις έγινε γνωστή. Πρόκειται για μία πολύ Κινεζική πρόταση με … γερές δόσεις Κομφουκιανισμού. Αποτελεί κάτι πολύ διαφορετικό από τις συνήθεις «κλασικές» ειρηνευτικές προτάσεις και διπλωματικές διαμεσολαβήσεις. Τα 10 σημεία της πρότασης της Κίνας για την Ουκρανία ουσιαστικά αποτελούν τα βασικά σημεία της εξωτερικής της πολιτικής. Περιληπτικά είναι τα παρακάτω: 1. Σεβαστείτε την κυριαρχία όλων των χωρών αλλά ταυτόχρονα εγκαταλείψτε την νοοτροπία του Ψυχρού Πολέμου. 2. Σταματήστε τον πόλεμο τώρα. Σε τέτοιου τύπου συγκρούσεις όπως στην Ουκρανία δεν υπάρχουν νικητές και ηττημένοι. 3. Ξεκινήστε ειρηνευτικές συνομιλίες. 4. Λύστε την ανθρωπιστική κρίση. 5.Αυστηρή προστασία των αμάχων και 6. των αιχμαλώτων πολέμου. 7. Διατήρηση της ασφάλειας των πυρηνικών σταθμών 8. Μειώστε τους στρατηγικούς κινδύνους (όχι στην χρήση πυρηνικών όπλων ή απειλή της χρήσης τους) . 9 Εγγυήσεις στις εξαγωγές σιτηρών και 11. ασφαλεια στις βιομηχανικές-εφοδιαστικες εταιρίες και τέλος 10. (αλλά ... όχι λιγότερο σημαντικό) σταματήστε τις μονομερείς κυρώσεις 12. ελατε να ξαναχτίσουμε την Ουκρανία. Δηλαδή η πρόταση - μανιφέστο της Κίνας αποτελεί ένα πολύ κινεζικό μείγμα κομμουνισμού και Κομφουκιανισμού το οποίο είναι σαν να λέει : «σταματήστε να είστε κανίβαλοι». Έμμεσα προβάλλει την παγιωμένη στην Κίνα, τόσο στους αυτοκρατορικούς χρόνους όσο και στους κομμουνιστικούς της (θετικής να το πω κομψά) ιδιαιτερότητας του Κινεζικού πολιτισμού (σε αντίθεση με τον υπόλοιπο κόσμο;). Στα δέκα αυτά σημεία μπορεί εύκολα κάποιος να διακρίνει το πως βλέπουν στην Κίνα το άμεσο βραχυπρόθεσμα μέλλον και το που βρισκόμαστε σήμερα. Βασικά σημεία για το πως θέλει και βλέπει τον κόσμο η Κίνα αποτελούν κατ΄ αρχήν το τέλος του μόνου πόλου ισχύος στον πλανήτη και της επιχειρούμενης από αυτόν (ΗΠΑ) δημιουργίας μίας παγκόσμιας τάξης που θα αντανακλά και θα εξασφαλίζει την μονοκρατορία. Δηλαδή άρνηση του μονοπολισμού, των μονομερών κυρώσεων (που πια σε έναν κόσμο με μοιρασμένη την οικονομική και τεχνολογική ηγεμονία είναι αναποτελεσματικές), προσανατολισμού στην ασφάλεια με την απομάκρυνση του πολέμου ως μέσου επίλυσης των διαφορών (!!!) και έμφαση στην μείωση (αν όχι στην εξαφάνιση) του κινδύνου στρατηγικών συγκρούσεων που απειλούν το μέλλον του πλανήτη. Στο πλαίσιο αυτό παγκόσμιας ασφάλειας εξασφάλιση (κατ΄ αρχήν της δυνατότητας) ανάπτυξης για όλους στον πλανήτη και σεβασμό στην κυριαρχία και ευημερία τους. Ασφάλεια πυρηνικών σταθμών στην Ουκρανία (αλλά θα έλεγα και γενικότερα ενεργειακού εφοδιασμού και από πυρηνικά ατυχήματα), εφοδιαστικών αλυσίδων (στην Ουκρανία και … Παγκόσμια), ιδίως όσον αφορά τα επισιτιστικά αγαθά (τροφές). Ειρήνη, ανάπτυξη για όλους με σεβασμό κυριαρχίας & υπονοείται …καθεστώτος. Αυτή λοιπόν είναι η πρόταση της Κίνας, στην κατεύθυνση αυτή θα κινηθεί στο μέλλον και όχι μόνον στο Ουκρανικό. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πρόταση αυτή θα είναι δελεαστική σε ένα πολύ διαφορετικής κοσμοθεωρητικής αντίληψης αριθμό κρατών και προσώπων: από τις συντηρητικές μοναρχίες, τις «συντηρητικές δημοκρατίες» εντός ή εκτός εισαγωγικών, έως τις σοσιαλιστικού προσανατολισμού κυβερνήσεις και πρόσωπα στον (τρίτο ιδίως) όπως Ρωσία , Λευκορωσία, Κεντρική Ασία, Αφρική, Λατινική Αμερική, Τουρκία. Η πρόταση για την Ουκρανία (στην πραγματικότητα για τον κόσμο) είναι μία 100% κινεζική πρόταση. Η Κίνα δικαίως αισθάνεται ότι παίζει εντός γηπέδου σε ένα τέτοιο περιβάλλον που θα δημιουργήσει η εφαρμογή των δέκα σημείων. Και οι Κινέζοι εννοούν - κατά την ταπεινή μου γνώμη - κάθε λέξη από τον … δεκάλογο και μάλιστα … έναντι όλων. Όλοι πρέπει να το λάβουν αυτό υπόψη τους. ακόμη και αυτοί που ενθουσιάζονται εύκολα αλλά επιφανειακά. Όσον αφορά τον ινδο-ειρηνικό εκεί μην ξεχνάμε ότι η εγγύτητα με έναν γίγαντα (ΚΙΝΑ) δημιουργεί … αντιδράσεις. Δεν είναι εύκολο για τις περιφερειακές δυνάμεις της περιοχής να συναινέσουν σε μία Κινεζική περιφερειακή κυριαρχία. Θα υπάρξουν όμως -νομίζω- κινεζικές προτάσεις που θα εξασφαλίζουν ρόλο στους περιφερειακούς ανταγωνιστές οι οποίοι θα πρέπει να αποφασίσουν την θέση τους. Δηλαδή όχι περιέργως οι ΗΠΑ στον Ινδοειρηνικό όπως και στην Ευρώπη λόγω Ρωσίας είναι περιζήτητη. Ενδιαφέρουσα και ενδεικτική για το μέλλον θα είναι η αντίδραση της Δύσης, ιδίως των ΗΠΑ αλλά και δευτερευόντως της ΕΕ. Με την Ρωσία η Κίνα (για όσους ξέρουν να αποκρυπτογραφούν την κινέζικη γραφειοκρατική σκέψη κομμουνιστική ή αυτοκρατορική) ξεκαθαρίζει την αρχή που διατύπωσαν κινέζοι διπλωμάτες ότι είναι εταίροι αλλά όχι σύμμαχοι. Οι ΗΠΑ θα πρέπει να επιλέξουν απέναντι στην προστασία των «επενδύσεων» τους στην Κίνα και στην ανάσχεση της αποδοχής της κινεζικής θεώρησης του κόσμου. Δύσκολοι αλλά ενδιαφέροντες καιροί. Διονύσης Παντής, Δικηγόρος , γεωπολιτικός αναλυτής Kινεζική παροιμία από την περίοδο των εμπόλεμων κρατών της Κίνας (5ος έως 3ος π.Χ.) περογράφει και την εν γένει γεωπολιτική κατάσταση στην παρούσα συγκυρία και ειδικότερα για τον πόλεμο στην Ουκρανία (και την Κινεζική στάση): 鹬蚌相争, 渔翁得利 «Όταν η μπεκάτσα και η αχιβάδα μάτωσαν, ήταν ο Ψαράς που επωφελήθηκε» Και οι δύο κατέληξαν στο καλάθι του επιδέξιου και υπομονετικού ψαρά για τα περαιτέρω ... Διδακτικό; Δεν το βλέπω. Ούτε τότε και μάλλον ούτε τώρα. Ας το πούμε διαφορετικά. Τι φοβάτε το αρπακτικό; Μήν και τραυματιστεί. Γιατί; Γιατί δεν θα μπορεί να κυνηγήσει και ...
Είναι σύνηθες στην Κίνα να χρησιμοποιείται ένας μύθος για να αποδώσει ένα ηθικό δίδαγμα (κομφούκιος Λάο Τσε αλλά και ο μύθος του ... δικού μας Liu Xiang : Μια αχιβάδα κολύμπησε μέχρι την όχθη και άνοιξε το καβούκι της στον ήλιο. μια μπεκάτσα πέταξε και την είδε. Βούτηξε στο έδαφος και το ράμφισε. Πριν η μπεκάτσα τραβήξει το ράμφος της, πιάστηκε σφιχτά μέσα γιατί η αχιβάδα ένιωσε ξαφνικά τον πόνο και έκλεισε το καβούκι της γρήγορα. Η μπεκάτσα κούνησε το κεφάλι της βίαια για να πετάξει την αχιβάδα, αλλά δεν τα κατάφερε. Η μπεκάτσα είπε θυμωμένη, «άκου, αχιβάδα σου, δεν θα βρέξει σήμερα, ούτε αύριο. Τότε θα πεθάνεις από τη δίψα. Τόσο γρήγορα! Αφησέ με!" Θύμωσε και η αχιβάδα. "Ακούς; Δεν θα σε αφήσω σήμερα, ούτε αύριο. Τότε θα πεθάνεις από την πείνα. Τολμάς ακόμα να με φας;» η μπεκάτσα και η αχιβάδα κλείστηκαν σε έναν καυγά και μάλωναν, και σε κανέναν από τους δύο δεν άρεσε να τα παρατήσει πρώτα. Εκείνη τη στιγμή ήρθε ένας γέρος ψαράς. Τα πήρε και τα πήγε στο σπίτι για φαγητό. Γράφτηκε από τον Liu Xiang στο διάσημο κείμενό του 战国策 (Στρατηγικές των εμπόλεμων κρατών) γραμμένο ως προειδοποίηση για τις επιπτώσεις της μάχης μεταξύ της πολιτείας Zhao και της πολιτείας Yan καιοι δύο γείτονες του ισχυρού κράτους του Qin. Το ηθικό δίδαγμα όπως ο ίδιος ο Liu Xiang αναφέρει : "Οι δύο πολιτείες Yan και Zhao βρίσκονται σε διαμάχη. Μετά από πολύ καιρό, η δύναμη και των δύο πλευρών έχει εξαντληθεί. Ανησυχώ ότι η πανίσχυρη χώρα των Qin θα γίνει ο "ψαράς"». Προειδοποίησε. Εγκαιρα. Τι συνέβη; Η χώρα των Qin απορόφησε και τις δύο αποδυναμωμένες χώρες. Θα μπορούσε ο μύθος (και το ηθικό του δίδαγμα) να ισχύει και για αλαζονικό γεράκι και (μικρή ή αποδυναμωμένη) αρκουδίτσα; Ο καιρός θα δείξει. ΥΓ υπάρχει και ο κίνδυνος ο ψαράς τρέχοντας να φέρει το απρόσμενο πλούσιο γεύμα στο σπίτι στην πεινασμένη σύζυγο και τα τέκνα σε τέτοιους - τότε και τώρα - επικίνδυνους χρόνους να πέσει απρόσεκτος από την βιασύνη και την χαρά σε ενέδρα ληστή και το θήραμα να καταλήξει σε άλλου το τραπέζι. Αλλά αυτό είναι περιεχόμενο άλλου μύθου!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου