Κοιτάξτε αυτό !
Η συναίνεση στην "εξωτερική" πολιτική που μικραίνει την Ελλάδα
Όταν η πολιτική υποβιβάζεται σε άσκηση συναίνεσης, χάνεται η δημοκρατική δυνατότητα καθορισμού και διαμόρφωσης των σημαντικών αποφάσεων μέσα...
Οι εμπορικοί δρόμοι, το «decoupling» Κίνας – Ρωσίας με Δύση και οι Τουρκικοί στόχοι και απειλές.
Οι εμπορικοί δρόμοι, το «decoupling» Κίνας – Ρωσίας με Δύση και οι Τουρκικοί στόχοι και απειλές.
Σε αναθεωρητικές γεωπολιτικά εποχές, όπως η σημερινή, αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον ο έλεγχος των υφιστάμενων εμπορικών δρόμων και εάν αυτό δεν είναι δυνατόν η ανάπτυξη νέων.
Στις 10 Ιουνίου άνοιξε καινούργια γέφυρα που ενώνει την ρωσική πόλη Μπλαγκοβεστένσκ με την Κινεζική πόλη της Χάιχε αξίας 19 δις ρουβλίων (περίπου 342 εκατομμύρια δολάρια). Η γέφυρα αυτή προστίθεται σε μία σειρά από έργα υποδομών που συνδέουν τις δύο χώρες και οικονομίες.
Παράλληλα επιχειρείται συνδυασμένα από Ρωσία και Κίνα η μείωση της εξάρτησης τους από τις θαλάσσιες μεταφορές, λόγω του ελέγχου των θαλασσών (ιδίως του Ειρηνικού όπου πλέον διακινείται το μεγαλύτερο μέρος εμπορευμάτων) από την Δύση και ιδίως τις ΗΠΑ (decoupling: διαχωρισμός, αποδύνδεση).
Η επιλεκτική αποσύνδεση (decoupling) από την συλλογική Δύση επιχειρείται από την Κίνα με την μείωση της εξάρτησης από τις εξαγωγές, δυτική τεχνολογία και επενδύσεις και την Ρωσία με αντικατάσταση εισαγωγών, δυτικής τεχνολογίας και επενδύσεων στην Ρωσία. Επίσης με την ανάπτυξη χερσαίων ασιατικών δρόμων, αγωγών (και αγωγοί πετρελαίου), χρηματοπιστωτικών συνδέσεων κοκ, δηλαδή των υποδομών βαθύτερης διασύνδεσης των δύο οικονομιών.
Στην περίπτωση της Ρωσίας επιπλέον, οι επιβληθείσες σε αυτήν κυρώσεις αντιμετωπίζονται με την μαζική παραβίαση πνευματικής ιδιοκτησίας, με νόμο πλέον, σχεδόν στο σύνολο των δυτικών εμπορευμάτων και υπηρεσιών, αποσύνδεση από το δυτικό χρηματοπιστωτικό σύστημα και ανάπτυξη νέων χρηματοπιστωτικών προϊόντων και υπηρεσιών με έμφαση στα εθνικά νομίσματα και τις διμερείς συμφωνίες ανταλλαγής προϊόντων με ad hoc χρηματοπιστωτικές προβλέψεις και εγγυήσεις, συμφωνίες για παροχές υπηρεσιών σε κρίσιμους τομείς συντήρησης δυτικών υποδομών όπως πχ κατασχεμένα δυτικού τύπου αεροπλάνα, δυτικού τύπου στόλος αυτοκινήτων κοκ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τα εδάφη που καταλήφθηκαν από τους Ρώσους στην Ουκρανία καλύπτουν ακριβώς αυτά τα κενά των αναγκαίων εισαγωγών σε αγροτικά και βιομηχανικά προϊόντα.
Μεγάλη αναδεικνύεται η σημασία των χωρών της νότιας Ασίας. Ο πολιτικός έλεγχος τους μπορεί να αποκλείσει εντελώς από κάθε δυνατότητα πρόσβασης των ναυτικών δυνάμεων στις χώρες της Κεντρικής Ασίας. Η Κεντρική Ασία αποτελεί αναγκαία ενδοχώρας για Κϊνα και Ρωσία;. Ενδεικτικό του ανταγωνισμού στην περιοχή αποπομπή του Ιμράν Χάν στο Πακιστάν, η πτώση της κυβέρνησης στην Σρι Λάνκα, η «σιδερένια συμφωνία» Κίνας - Καμπότζης για εκσυγχρονισμό ναυτικής βάσης και έργων υποδομής (υπερταχείς σιδηρόδρομος νέος αερολιμένας).
Αλλά και ερχόμενοι στα δικά μας η πρεμούρα σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο μπορεί να εξηγηθεί, όπως και η «αντοχή» της συμμαχίας Ρωσίας Τουρκίας και με την προσπάθεια της να ελέγξει και αντίστοιχα αποκλείσει την Ελλάδα που είναι καλύτερα «γεωγραφικά τοποθετημένη» (νησιά Αιγαίου, Κρήτη, Κύπρος).
Ο πόλεμος στην Ουκρανία αυξάνει τη σημασία του διαδρόμου Εύξεινος Πόντος - Στενά Βοσπόρου- Αιγαίο - Μεσόγειος. Από καιρού έχει αναδειχθεί η σημασία του επίσης θαλασσίου διαδρόμου Σουέζ - Ανατολική Μεσόγειος - Βόρειος Αφρική - Δυτική Ευρώπη.
Η σημασία του μεσογειακού θαλασσίου διαδρόμου δεν περιορίζεται μόνον στην μεταφορά φυσικού αερίου που εξορύσσετε ή θα εξορυχτεί στην περιοχή.
Η Τουρκία δηλαδή επιχειρεί να ελέγξει και τους δύο αυτούς θαλασσίους διαδρόμους αυξάνοντας σημαντικά την γεωπολιτική της αξία εννοείται εις βάρος της Ελλάδας. Όλα τα υπόλοιπα αποτελούν απλά "νομιμοποιητική βάση" για να επενδύσουν τις πραγματικές της προθέσεις.
Εννοείται ότι δεν ενδιαφέρει την Τουρκία (αλλά αλήθεια ποιους πραγματικά ενδιαφέρει;) το πόσο ισχνή δικαιοπολιτικά είναι αυτή η "νομιμοποίηση". Έχει μόνον σημασία χρήσης, με σκοπό την ανάδειξη της Τουρκίας σε περιφερειακή δύναμη (σε πρώτη φάση).
Η Ελλάδα εάν δεν μπορέσει να αντισταθεί σε αυτή την "πίεση" κινδυνεύει να φιλανδοποιηθεί και απολέσει την γεωπολιτική σημασία που της δίδει η γεωγραφία της.
Κατά τα ανωτέρω η ανάγκη για ανεξάρτητη ελληνική εξωτερική πολιτική είναι μεγαλύτερη από κάθε άλλη φορά. Οι εξελίξεις τρέχουν γρήγορα και απαιτούν εγρήγορση και ορθές αποφάσεις που δεν θα μας στοιχειώνουν σαν εφιάλτης αλλά θα αποτελούν αφετηρία αξιοπρεπούς θέσης στον μελλοντικό κόσμο.
Ετικέτες
Αιγιαλίτιδα Ζώνη,
Ανατολική Μεσόγειος,
ΑΟΖ,
Κύπρος,
Ουκρανία,
Τουρκία
Ο Διονύσης Παντής είναι Δικηγόρος στον Άρειο Πάγο με εικοσαετή εμπειρία στην δικαστηριακή & συμβουλευτική δικηγορία, απόφοιτος της Νομικής Σχολής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης της Παντείου (κατεύθυνση Δημοσίου Δικαίου) με μεταπτυχιακές σπουδές στο Ευρωπαϊκό & Διεθνές Εμπορικό Δίκαιο.
Από το 1996 ασκεί ενεργά & αδιάλειπτα την δικηγορία, με αντικείμενο το Ποινικό - Διοικητικό - Αστικό Δίκαιο, το Δίκαιο των Επενδύσεων, την Προστασία των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, τα Πνευματικά Δικαιώματα, Σωματεία, Εταιρίες, Πτωχευτικό Δίκαιο.
Δικηγορεί στα Ανώτατα Δικαστήρια της χώρας στον Άρειο Πάγο, Ελεγκτικό Συνέδριο & Συμβούλιο της Επικρατείας καθώς & σε όλες τις βαθμίδες της ποινικής, πολιτικής και διοικητικής δικαιοσύνης.
Διατέλεσε εκλεγμένο μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών.
Από τον Ιανουάριο του 2016 μέχρι τον Ιούλιο του 2019 διετέλεσα επιστημονικός συνεργάτης της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού του Υπουργείου Εξωτερικών, είναι δικηγόρος της Επιτροπής Συγγενών Αγνοουμένων Κυπριακού Αγώνα & άλλων σωματείων με πολιτιστικό, εθνικό & αθλητικό αντικείμενο.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου